lördag 13 oktober 2012

Efter några veckor och experiment...

Ooj, vad allt har det hänt sedan min första inläg!
Jag har läst bloggar och anvisningar och kommentarer och instruktioner och råd och webbsidor.
Och hittat ett och annat.
Vi kom överens med vårt lilla studiegrupp, LAHAVH, att vi bekantar oss nu först med Creative commons, Skype, Doodle och Google. De har jag också tittat på och läst om.

Creative commons
Det var ett roligt sätt att ge information om Upphovsrätten och Creative commons, en video där en dam ritar mycket snabbt och berättar samtidigt om saken. Jag skulle behövt en zooming till helbild då och då, men man kan ju också titta videon på nytt, om man tappar idén när man concentrerar sig på bilden och vad ritar hon nu.

Vanligen har jag använd www.kopiraitti.fi , www.minedu.fi, www.finlex.fi, www.tekijanoikeus.fi sidor för att söka information. Men CreativeCommons skall jag lära mig använda!

Skype
Vi har ju inte ännu haft vår Skype sits, utan kommer att ha det nästa måndag. Men roligt var det att hitta min gamla Skype-konto! Jag trodde, att det skulle inte mera existera. Mitt lösenord hade jag glömt, förstås, men jag kunde laga ett nytt.

Doodle
Jag har inte själv gjort Doodle -frågan, men svarat till två. Jag förstod inte riktigt, varför stod det vid Irmelis Doodle -frågan, att jag behöver en inbjudan för att kunna kryssa mina val. Vad hade det hänt? Vad gjorde jag fel?

Google
Google har jag inte ännu fått någon helhetsbild. Människor googlar och tycker, att all information finns i google och att det räcker om man kan vet hur man söker information, men behöver ej veta själva saker.

Information, data och kunskap har jag tänkt mycket - och det hör ju till mitt arbete också. Jag vet att jag behöver mera kunskap om Google. På den här saken skall jag återkomma.

------------------
Blogger
Här skriver jag och undrar hur texten kommer att se ut...
- kanske fetstil i rubriker
- automaten sköter hyperlänkar
- indrag hittar jag inte, men kanske kunde jag justera bredden på något annat sätt...? ...
- bilder saknas!
- nu skall jag använda förhandsgranska...

Ganska långa rader, att läsa. Det är inte lätt att läsa. Och sällan orkar människor läsa långa historier på skärmen. I tidningar har man använt smala spalter redan tiotals år och nuförtiden öppnas i e-posten bifogade filer ofta i "läsruta". Dessa är hjälpmedel för att läsa.  Varför har inte bloggar sådana egenskaper?

En ganska stor del av information delas ut på internet i skriftlig form. Därför är det viktigt att det är lättläsbart. Många studerande säger att de vill helst ha uppgifter och instruktioner i pappersform därför, att det lättare att läsa på papper. Jag har själv det svårt att läsa på skärmen och hittar tex. inte mina egna skrivfel på skärmen. Alltså, ursäkta!

Vila dina ögon en stund i höst landskap - sedan orkar du igen med dator!

vh





3 kommentarer:

  1. Fint att du har gjort ett och annat, det är dock nånting som jag inte kunde veta utan att du skrev detta inlägg. För att ha en transparant inlärningsprocess i distansstudierna är det viktigt, att studerande skriver korta inlägg om vad som pågår. Annars är det svårt för läraren att följa allt som är på gång. Andra möjligheten är, att begära nån sorts mellan raport. Båda stilen är användbara, men för mig personligen pasar det bätre, att jag följer helatiden i skuggorna och ge stöd då det behövs.

    Med Doodle inbjuda mener jag, att Doodle skickade dig en personlig meil med länk till förfrågningen. (då är det möjligt att skicka en påminnelse till dom som inte har svarat). En annan sätt skulle vara, att ge länk på t.ex. Bloggen eller inlärningsplatform. Så, ingen större mystik med det.

    Med Google menar jag inte söktjänsten, utan nu var det meningen att experimentera med Google-dokumenter, alltså molnservice som gör det möjligt att skriva textdokumenter och presentationer tilsammans.

    Om Blogger
    Om du tycker, att raderna är för långa, har du två alternativ: du kan välja en annan mall (t.ex. En med tre spalter i stället för två), eller du kan bestämma, att ha t.ex. Bara 400 px bred spalt (de kan du göra genom att väljä Layout och sen

    SvaraRadera
  2. Uup, förlåt: jag skriver på iPad och det händer att texten (med alla sina stavfel!!!) bara "fryser" och då kan man inte redigera, det ända är att publicera eller radera. Nu hade jag skrivit så mycket redan, att det lockade inte att börja om, därför fick du första delen, fast den inte var fördig!

    Ju, jag tänkte säga, att du kan välja, hur brett det skall vara från Layout>Maldesigner>Adjust widths (Malldesigner-länken hittar du uppe på höger).

    SvaraRadera
  3. Bilder hittade du ju själv, men det här med indrag är tyvärr litet problematiskt. Det är HTML redigering som gäller då. Där kan du skriva kod (padding är vad du vill ha, t.ex. 30 px).

    SvaraRadera