söndag 11 november 2012

Slideshare

Ups! - jag märkte, att jag hade inte alls publicerat den här 11.11.2012 skriven del...


Jag studerade på Slideshare - alltså en liten del av det.

Slide share är en gratis 2006 grundad tjänst att spara och dela ut sina slideshown på internet. Presentationer kan vara sparade i olika vanliga filformater. Vem som helst kan se på presentationer, men att spar in en behöver du logga in på tjänsten.

Jag ville se om det finns någonting som jag kunde använda i undervisning. Därför sökte jag med ord:skatt, löneräkning, hållbar utveckling, arbetarskydd, datoranvändning, mm.
Jag hittade många presentationer som handlade om datoranvändning & sociala medier. De mesta var för seniorer (inte är jag ännu SÅ gammal..:)).

Med sökordet arbetarskydd hittade jag tex. den här publikationen, JobDags.
Som du ser här under embeddad.



Egentligen hittade jag inte så mycket färdigt material, utan märkte, att jag kunde kanske dela ut några mina presentationer.
----------------

Nu till en annan sak. Jag undrar, vad är skillnad mellan Ning och Wikispaces...



1 kommentar:

  1. Förlåt, att jag märke inte din fråga här i slutet när jag först läste ditt inlägg!

    I Ning kan man bilda gemenskap litet som i Facebook, Wikispaces är mera stabilt, ett ställe där man kan "showcase" material, som man bygger ensam eller tillsammans, men som inte har den sociala aspekten (alltså verktyg för att umgås).

    Ning passar bra till nav på en längre kurs. Man kan lätt se, vilka medlemmar är online och bjuda nån till chat helt ad-hoc. Ning har inbyggda diskussions forum och mail, man kan lämna in korta status uppdateringar som man kan dela Twitter, det går att integrera Flicker till Ning så att om man använder ett bestämt hastag i Flickr, kommer bilderna automatiskt till Ning...

    Wikispaces är mera som en gemensamn hemsida, och har inte så mycket funktioner. Det som är bra med Wikispaces är, att det är relativt lätt att skapa struktur i det, så att folk inte behöver veta någon html. Själv tycker jag bättre om Google Sites, men det är kanske lite svårare att uppdatera (men det går att göra snyggare sidor med Google Sites).

    - Irmeli

    SvaraRadera