söndag 11 november 2012

Från Skype till Hangout

Vi hade kommit överens om en Skype-sits med vår lilla grupp "lahavh". Flitigt hade några av oss testat Skype redan på morgonen och där träffades vi på eftermiddagen sedan. Det var inte ett gruppmöte, fast vi hade så planerat. Det blev problem: någon försvan, alla hörde inte alla, korta stunder var vi alla där... Jag undrar, varför syntes inte min profilbild. Borde jag skillt installera på Skype? Vi bestämde, att i stället starta ett Hangout -möte. Och Wau! - första gången så vi alla varandra! Fast jag aldrig hade trott, har det nog en viss inverkan, att man kan se de andra "in-live" under mötet. Vi testade delade dokument, olika effekter - som jag inte förstår var man skulle använda - och bytte erfarenheter på Dropbox och Wikispaces, mm. Tyvärr kunde jag inte vara med till slutet, eftersom jag hade undervisning. Fast det var roligt, att se alla och höra allas åsikter samtidigt eller på samma gång, märkte jag att vi är redan så stor grupp, att sk fri diskussion tar mycket tid. Hur skall man tex be taltur utan att prat på någon annan? Det finns möjlighet att skriva vid sidan om, som är bra tex. att kommentera eller fråga eller anteckna till allas kännedom. Men hur hinner man lyssna och skriva och läsa samtidigt? Så gör ma väl på vanligt möte också, men ändå kndes det annorlunda i Hangout. Det kom tydligt fram, att man skall förbereda ett Skype- eller Hangout -möte noggrant på förhand - speciellt göra tidtabell. Tekniken har alltid sina begränsningar, fast jag själv hade lärt mig litet mera jämfört de tidigare möten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar